Apel: Przeciw kłamliwym reklamom

Apel: Przeciw kłamliwym reklamom

W wielu polskich wydawnictwach, np ostatnio w „Polityce”, ukazują się reklamy  izraelskiego ministerstwa turystyki „Wakacyjna ziemia obiecana”. Informacje znajdujące się w tej reklamie są fałszywe. W części zdjęcia zatytułowanej „Fascynująca Jerozolima” pokazano widok „kopuły na skale” oraz tereny wschodniej części miasta Jerozolima/Al Quds. Kontekst w jakim umieszczono to przedstawienie sugeruje, że Jerozolima Wschodnia jest częścią państwa Izrael.

W związku z tym apelujemy o wysyłanie listów do redakcji „Polityki” wzywających do usunięcia lub zmiany projektu reklamy. Przykładowy list publikujemy poniżej. Listy prosimy wysyłać na adres: polityka@polityka.com.pl oraz reklama@polityka.com.pl

————————————————————————————-

Szanowni Państwo,

W numerze „Polityki” 15 (2802) opublikowali Państwo reklamę izraelskiego ministerstwa turystyki „Wakacyjna ziemia obiecana”. Informacje znajdujące się w tej reklamie są nieprawdziwe. W części zdjęcia zatytułowanej „Fascynująca Jerozolima” pokazano widok „kopuły na skale” oraz tereny należące do wakfu maghrebskiego we wschodniej części miasta Jerozolima/Al-Quds. Kontekst, w jakim umieszczono to przedstawienie, sugeruje, że Jerozolima Wschodnia jest częścią państwa Izrael. Tymczasem, jak powszechnie wiadomo, w świetle prawa międzynarodowego Jerozolima Wschodnia pozostaje częścią Palestyńskich Terytoriów Okupowanych. Sugestia zawarta w reklamie nie tylko wprowadza w błąd czytelników „Polityki”, ale także jest niezgodna z prawem międzynarodowym.

Kodeks Etyki Reklamy głosi bowiem, co następuje: „Kodeks Etyki Reklamy kładzie nacisk na zapewnienie, by reklama nie wprowadzała w błąd, chroni przed nieetycznym i nieuczciwym przekazem reklamowym”. Należy stwierdzić, że reklama zamieszczona w „Polityce” nie tylko wprowadza w błąd, ale także jest nieuczciwa i łamie zasady Narodów Zjednoczonych zakazujące przyłączania terytoriów siłą. Zawarte w reklamie treści stanowią część kampanii propagandowej izraelskich władz, zmierzających do normalizacji przestępczej polityki kolonizacji, czyszczenia etnicznego i aneksji Palestyńskich Terytoriów Okupowanych, w tym Jerozolimy Wschodniej. Tymczasem Rzeczpospolita Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, nie uznaje aneksji wschodniej części Jerozolimy/Al-Quds przez Izrael. Szanujący się tygodnik powinien zwracać uwagę na treść publikowanych reklam. W innych krajach Unii Europejskiej, np. w Wielkiej Brytanii, tego typu reklamy zostały zakazane.

Apelujemy o zrezygnowanie z zamieszczania reklam izraelskiego ministerstwa turystyki, które rozpowszechniają fałszywe treści, lub o wywarcie wpływu na reklamodawcę, aby zmienił treść reklam, tak by odzwierciedlała stan faktyczny i prawny na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych.

Z poważaniem

———————————————————————